Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Seefhoek

Seefhoek 22 aug 2019 20:14 #1

• Schaekers Mireille
  • Schaekers Mireille's Profielfoto
Het vermelde boek is zeker ook de moeite waard maar om meer te weten te komen over de Burchtse Seefhoek, kan je beter het bijgevoegde boek inkijken: "Verhalen uit de Seefhoek, gebaseerd op feiten en herinneringen en van horen vertellen", G.K. Kockelberg.  Je vind dit boek ook in de Erfgoedbibliotheek hendrik Conscience.

Seefhoek 21 aug 2019 13:58 #2

• Patrick De Meyer
  • Patrick De Meyer's Profielfoto Onderwerp Auteur
Bedankt Robert en Mireille. Ik zocht even in de cataloog van de EHC en vond een boek van genoemde Kockelberg met als titel ' Hoekskes en kantjes van Burcht, Zwijndrecht en St Anneke'. Bedoelt u dat boek ? 

Seefhoek 20 aug 2019 17:01 #3

• Schaekers Mireille
  • Schaekers Mireille's Profielfoto
Het bedoelde boek over de Seefhoek kan u lezen in de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience aan de Korte Nieuwstraat 10 te Antwerpen.
https://www.consciencebibliotheek.be/nl
Laast bewerkt: door Schaekers Mireille.

Seefhoek 20 aug 2019 10:56 #4

Wij nemen aan dat de naamgeving van de Burchtse Seefhoek  eveneens verwijst naar het Seefbier dat alleen in deze buurtgemeenschap geschonken werd. Niettegenstaande er enkele brouwerijen in Burcht gevestigd waren wijst niets er op dat het seefbier hier ook gebrouwen werd. Logischerwijze werd het Antwerpse Seefbier aangevoerd over de Schelde. Info hierover is te vinden in het boek 'De Seefhoek' van G. Kockelberg, die zelf afkomstig was uit de Burchtse Seefhoek.

Seefhoek 18 aug 2019 11:30 #5

• Patrick De Meyer
  • Patrick De Meyer's Profielfoto Onderwerp Auteur
Als gids in Antwerpen kom ik al eens in de Seefhoek waarvan de naam zou teruggaan op het Seefbier. Nu is er in Burcht ook een Seefhoek. Vandaar mijn vraag : heeft de Seefhoek in Burcht ook met het Seefbier te maken of is er een andere verklaring ?
Moderators: Super UserSchaekers Mireille
Tijd voor maken pagina: 0.074 seconden
Adres van onze vereniging: Heemkundige Kring Zwijndrecht Burcht, Kaaiplein 29, 2070 Zwijndrecht. E-mail: info@heemkundezb.be