2013-11-DSC 0012-710x560

Cinema Rubens: bijna 80 jaar in Zwijndrecht!

Voor de eerste filmzaal er in Zwijndrecht eindelijk kwam, was er al tweemaal een aanvraag ingediend én verworpen vanwege “de gekende slechte invloed van filmbeelden”. Maar,  net na WO1 kwam er dan toch een positief antwoord op de vraag tot opening van een cinemazaal.  Deze eerste zaal kwam op de Beverse Baan in welke gebouwen zich nu judo- en ju-jitsuclub Ippon bevindt.  Deze zaal, “Rubens Palace” geheten, werd opgericht door Emiel De Decker en had direct veel succes.  Doch in februari 1919 werd de zaal even gesloten na klachten wegens nachtlawaai.  Niet getreurd echter, in 1920 werd de zaal uitgebouwd.  En aangezien belastingen van alle tijden zijn, werden er ook in 1922 belastingen geheven op de cinema’s: 10 centiemen per bezoeker en 10 bef per film.  Na protest van de bezoekers verviel de persoonstaks.  Een aanpassing van het toenmalige politiereglement gaf aan dat er geen huisdieren meer mee in de zaal mochten en er mocht niet meer gerookt worden in de zaal.
In 1931 verhuisde de cinema van de Beverse Baan naar de Statiestraat.  Ze bestond toen uit de cinemazaal (442 stoelen op het gelijkvloers en 211 plaatsen op het balkon, nu nog 148 plaatsen) en een café.  Later werd dit café een modistenwinkel (een zaak waar je hoeden, petten en andere hoofdversieringen kon kopen).  Nu zit er Vonkel & Co.
In juni 1947 werd de filmzaal openbaar verkocht.  Twee zusters brachten toen het hoogste bod uit en baatten de zaal, vanaf toen “Ciné Rubens” verder uit; later nog met 2 andere familieleden erbij.
De mensen kochten vroeger hun inkomkaartje daar waar nu het VAB-kantoor is en konden dan ofwel doorlopen om in de grote zaal te gaan zitten of ze namen de trap (nu de inkomtrap) om vanaf het balkon te gaan kijken.  De pauze is er altijd al geweest.  Zowel in de grote zaal beneden als op het balkon was er een toog waar drinken en versnaperingen gehaald konden worden.  In de jaren ’40 kostte een filmticketje 3 Bef (7,5 Eurocent) en in de jaren ’80 was dit 60 Bef (1,5 Euro).
De vertoningen werden aangekondigd via affiches aan de voorgevel van de filmzaal en ook in “Het Vrije Waasland”.
Er werden ook “bals populairs” gegeven met een Decap-orgel, revuevoorstellingen (tot in de jaren ’60) en poppentheater.
In 1984 nam de toenmalige eigenaar van filmzaal Flora te Burcht, Jean Van de Velde, ook cinema Rubens over.  Nu wordt de zaak terug uitgebaat door de kleinzoon van de eigenaars uit 1948.
De uitbater kon vroeger kiezen: ofwel een voorfilm en een hoofdfilm draaien ofwel Belgavox en een hoofdfilm te geven.  Belgavox gaf een soort van journaal maar dan speciaal voor filmzalen.  De voorfilm was meestal een sterk ingekorte versie van een oudere film.
De films kwamen van een distributeur in Brussel.  Er moesten altijd pakketten van 10 films aangekocht worden en deze waren niet altijd even populair of even goed.  Maar het was te nemen of te laten!  Later konden de films bekomen worden bij de legendarische George baron Heylen.  Hij bepaalde wie er welke films wanneer kon krijgen én hoeveel zij hiervoor dienden te betalen.  Maar eerst kwamen de Antwerpse cinema’s aan de beurt!  Toen waren dat nog films op bobijnen.  Door dit systeem circuleerden de films trager.  Het was 1 bobijn per cinema en dus moest iedereen z’n beurt afwachten om de bobijn in huis te krijgen.  Nu staan de films op DVD.
Mocht u meer weten over de cinema’s van vroeger en nu uit Zwijndrecht en Burcht, dan horen wij dat graag van u via onze contactpagina of via ons postadres.  Nog een weetje: de eerste Vlaamse film werd deels opgenomen op … Vlaams Hoofd (toen nog Zwijndrecht) op de pont en aan het Veerhuis en dat al in 1919.  De film noemde “De storm des levens” maar alle kopieën gingen verloren.

Tekst: Mireille Schaekers.
Bronnen: Johan Hollants, speciale filmbijlage GVA, gemeente-archief Zwijndrecht, Gazet van Beveren