Logo
HEEMKUNDIGE KRING ZWIJNDRECHT BURCHT

Sint-Anna boomkapelletje

  • Anoniem
  • Onderwerp Auteur
5 jaren 8 maanden geleden #1 door Anoniem
Beantwoord door Anoniem in topic Sint-Anna boomkapelletje
Julien Tahon vermeldt: "... een nagelaten geschrift van onze dorpsgenootPieter Bernaers “Onze Kapellekens” ...". 
Dat betreft duidelijk hetzelfde werkje waarnaar Dirk Verelst verwijst op blz. 485. 
P. Bernaers, beschrijft zowat alle kleine kapelletjes in “Kapellen”, opbasis van een inventaris door de oudste leerlingen van de Sint-Paulusschool
opgesteld in het schooljaar 1959-1960.
  • Anoniem
  • Onderwerp Auteur
5 jaren 8 maanden geleden #2 door Anoniem
Beantwoord door Anoniem in topic Sint-Anna boomkapelletje
Dank aan Julien Tahon voor de mooie tekst over het Sint-Annakapelletje. 
ik vond inmiddels ook de foto's terug in de publicaties van Georges Kockelberg. Dank voor de verwijzing. 
Gie
  • Anoniem
  • Onderwerp Auteur
5 jaren 10 maanden geleden #3 door Anoniem
Beantwoord door Anoniem in topic Sint-Anna boomkapelletje
Julien Tahon liet weten dat er in twee publicaties van G.K. Kockelbergh een foto te vinden is van de 'vroegere' Sint Annaboomkapel. Het gaat om 'Terugblik op Zwijndrecht, Burcht en Sint Anneke' (pagina 67) en Hoekskes en kantjes: Zwijndrecht, Burcht en Sint Anneke (pagina 90). Beide publicaties kan u inzien bij de Heemkundige Kring Zwijndrecht Burcht (na afspraak aub) of in de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, Korte Leemstraat te Antwerpen. B)
  • Anoniem
  • Onderwerp Auteur
5 jaren 10 maanden geleden #4 door Anoniem
Beantwoord door Anoniem in topic Sint-Anna boomkapelletje
In bijlage een fijne tekst over de Sint Annaboomkapel van de hand van Julien Tahon. In een nis van de hoeve Rooman, later discotheek en nu restaurant, stond vroeger ook een heiligenbeeld. Dit beeldje is, helaas,

Bijlage niet gevonden

al jaren verdwenen.
  • Anoniem
  • Onderwerp Auteur
5 jaren 10 maanden geleden #5 door Anoniem
Beantwoord door Anoniem in topic Sint-Anna boomkapelletje
De 'nieuwe' boomkapel voor Sint Anna werd teruggeplaatst door de cultuurdienst van onze gemeente nadat de vorige kapel er afgereden was door de opligger van een vrachtwagen. Of de boom ook herplant werd, zal ook nagevraagd worden. Waar het beeld vandaan kwam, wordt deze week nog nagevraagd bij het parochiaal team van onze gemeente. Wat foto's betreft: misschien zijn deze terug te vinden in het parochieblad, ook terug te vinden bij het parochiaal team. U leest het verder via dit kanaal.
  • Anoniem
  • Onderwerp Auteur
5 jaren 10 maanden geleden #6 door Anoniem
Beantwoord door Anoniem in topic Sint-Anna boomkapelletje
Ik kreeg nog geen antwoord op mijn initiële vraag: toen, niet zo lang geleden, er opnieuw een Sint-Anna boomkapelletje werd opgehangen aan een nieuwe boom op die plaats, wanneer en door wie gebeurde dit dan? Wie is de maker ervan?
Gebeurde dit onder impuls van de heemkundige kring Zwijndrecht?
En mijn tweede vraag: heeft iemand eventueel foto's van het vroegere kapelletje?
Dank bij voorbaat
Gie
Bijlagen:
Moderators: Super UserSchaekers Mireille
Gemaakt door Kunena