Logo
HEEMKUNDIGE KRING ZWIJNDRECHT BURCHT

Café Boskouter (voorheen Lindenstraat)

  • Schaekers Mireille
Meer
6 jaren 5 maanden geleden - 6 jaren 5 maanden geleden #1 door Schaekers Mireille
Beantwoord door Schaekers Mireille in topic Café Boskouter (voorheen Lindenstraat)
De wijk waar uw huis nu staat, noemde volgens de Stratenatlas van Burcht uit 1841 'Huis ter Locht'. De gronden aan de overzijde van uw straat liggen in de vroegere wijk Boskouter. Uw straat werd toen 'chemin nr 5' genoemd. Een 'chemin' was vroeger een bekasseide straat, een belangrijkere straat dus, want anders was het slechts een 'sentier' en dat waren dan aardewegen. Volgens deze kaart (zie ook www.geopunt.be) ligt uw huis op het toenmalige perceel nummer 43. Wie de eigenaar was, kan u gaan nakijken op de Technische Dienst van de gemeente Zwijndrecht, Laarstraat 90. U vraagt naar de 'Stratenatlas van Burcht' en zoekt eerst het plan op waar uw straat en het perceel nummer 43 te vinden zijn. Vanachter in de stratenatlas kan u dan op het kaartregister naar nummer 43 op zoek gaan. In de tabel vindt u dan de naam van de toenmalige eigenaar.
Dat is natuurlijk nog geen vraag op uw antwoord of het huis van bij het begin als café voorzien was, maar dat lijkt een zeer moeilijke opdracht.
Wat de nummering betreft: ik meen dat dat ook een vraag voor de mensen van de Technische Dienst is. Bij de fusie van onze beide deelgemeenten waren enkele 'dubbele' straatnamen en de voormalige Lindenstraat was er zo één. het zou dus ook kunnen dat er toen een hernummering doorgevoerd werd.
Veel succes!
;)
Laatst bewerkt 6 jaren 5 maanden geleden doorSchaekers Mireille.
  • Eddy Pauwels
  • Onderwerp Auteur
6 jaren 5 maanden geleden #2 door Eddy Pauwels
Beantwoord door Eddy Pauwels in topic Café Boskouter (voorheen Lindenstraat)
Bedankt voor uw reactie en de vele informatie die u heeft gegeven.
Ik heb nog het een en ander teruggevonden dat ik destijds in het archief op de Italiëlei heb gekopieerd. Daaruit blijkt dus dat

Antoon Van Goethem de brouwer was die het huis heeft gebouwd. Ook zijn er 2 liggingsplannen, eentje van 1907 en een van 1966. Hier kan ik ook niet uit opmaken of mijn huis nu altijd nr 156 is geweest.
Wel komt er steeds de naam "het huis ter Locht" naar voor, weet er iemand of dit de naam van mijn woning is, of misschien was het wel de naam van het café ? En is mijn woning destijds gebouwd met de bedoeling voor er een café van te maken of was het eerst een gewoon woonhuis en werd het later pas café ? En weet er iemand hoe lang het een café is geweest ?
Ik meen te weten dat de wijk in de buurt Ter Locht heet als ik me niet vergis.
Bestaan er oude foto's van de oude Lindenstraat , of een stratenplan van rond de periode 1908 ?
Mvg
Eddy Pauwels
  • Anoniem
  • Onderwerp Auteur
6 jaren 5 maanden geleden #3 door Anoniem
Beantwoord door Anoniem in topic Café Boskouter (voorheen Lindenstraat)
Het café aan de vroegere Lindenstraat 156 behoorde toe aan Staes Adrienne. Op nummer 158 zat het café van Smet Martha Seraphine. De namen van deze cafés zijn (tot nu toe) onbekend gebleven. De huisnummering kan in de loop der tijden veranderd zijn. Het is dus minder duidelijk in welk vroeger café u nu zou wonen. Er zijn meer brouwers Van Goethem te Burcht geweest. De enige brouwer van wie een lijst met cafés gekend is, is Antoon Van Goethem. De 'cafélijst' is in familiehanden en niet openbaar. Het kan natuurlijk ook zijn dat een andere Van Goethem het café verhuurde aan de cafébazin.
Deze 2 buurtcafés staan niet vermeld in 'Kroegentocht rond Borgerweert' van G.K. Kockelberg uit 1994. Dit boek kan u, na afspraak met onze archivaris, op de Oude pastorij komen inkijken.
De bovenvermelde gegevens van de cafés werden teruggevonden in de steekkaarten van de handelsregisters Antwerpen (1887-1991)die bewaard worden in het Rijksarchief te Beveren-Waas. Inzage van de handelsregisters zelf zouden nog meer informatie kunnen bieden zoals wie er voor de dames Smet of Staes de tap zou bediend kunnen hebben, wie na hen het café openhield, hoe lang het café bestaan heeft, ...
:unsure: :unsure:
  • Eddy Pauwels
  • Onderwerp Auteur
6 jaren 5 maanden geleden #4 door Eddy Pauwels
Beantwoord door Eddy Pauwels in topic Café Boskouter (voorheen Lindenstraat)
Nog even mijn mailadres meegeven eddy.pauwels72@telenet.be
  • Eddy Pauwels
  • Onderwerp Auteur
6 jaren 5 maanden geleden #5 door Eddy Pauwels
Café Boskouter (voorheen Lindenstraat) werd gestart door Eddy Pauwels
Hallo iedereen
Ik woon in de Boskouter 156, vroeger was dit de Lindenstraat. Deze straat zou destijds een straat zijn geweest die Burcht met Zwijndrecht verbond en waar enkele cafeetjes waren. Mijn huis is van 1908 en was ooit zo'n café, dit was eigendom van de brouwer Van Goethem. Is er iemand die weet hoe het café heette of er eventueel foto's van heeft ? Ook foto's van de oude Lindenstraat zijn natuurlijk welkom.
Alvast bedankt
Moderators: Super UserSchaekers Mireille
Gemaakt door Kunena