Logo
HEEMKUNDIGE KRING ZWIJNDRECHT BURCHT

Familie Claessens Burcht

  • Desmet
  • Onderwerp Auteur
Meer
9 jaren 11 maanden geleden #1 door Desmet
Beantwoord door Desmet in topic Familie Claessens Burcht
Hallo Mireille

Ik ga zeker eens kijken in de bib voor het boek,
Volgens het boek, Geschiedenis van Burcht en Zwijndrecht, was Jan Baptist Claessens eigenaar van het hoefijzer tussen 1731 en 1751. Toen heeft hij het verkocht aan zijn schoonzoon Pieter de Rijcke maar bleef er waard ten minste tot in 1756.(volgens het boek schoonzoon maar volgens mij was Pieter zijn schoonbroer)
Ik denk ook dat de visserij in pacht was dus daar zou ik ook wel iets van kunnen terugvinden.
De staten van goed heb ik nog nooit geraadpleegd, dus een nieuwe uitdaging.

Op Geopunt heb ik het hoefijzer kunnen lokaliseren, met de oude kaarten en het printje dat jullie op de website hadden gezet. Daar zie je dat het tussen het Burchtse Weel en de snelweg ligt.

Bedankt voor de vele tips en informatie!
  • Schaekers Mireille
Meer
9 jaren 11 maanden geleden - 9 jaren 11 maanden geleden #2 door Schaekers Mireille
Beantwoord door Schaekers Mireille in topic Familie Claessens Burcht
Hallo, nog even iets over 't Hoefijzer. In "Fort Zwijndrecht" van de hand van Raymond Van Meirvenne lees ik op pagina 8: "Op de Oude Gentweg, ter hoogte van de Suikerdijk werd de redoute Hoefijzer gebouwd". Dit gebeurde onder het Spaanse bewind en voor de Hollandse oorlog (1672-1678). Een beetje verder op pagina 8 leest u: " Aan de herberg "Het Hoefijzer" werd de schans Het Hoefijzer opgericht." De schrijver situeert deze gebeurtenis tijdens de Spaanse Successieoorlog (1701-1712). Het is mij niet duidelijk of hij hier twee keer hetzelfde zegt dan wel twee verschillende gebeurtenissen vermeld.
Op pagina 6 in hetzelfde boek vindt u ook een schets waarop zowel de redoute als de schans Het Hoefijzer gesitueerd staan.
En nog eentje om het af te leren: op pagina 8-9 staat dan weer dat de Oude Gentweg nabij Het Hoefijzer op 18.09.1745 afgebroken werd. In 1748 werden alle versterkingen in de Borgerweertpolder afgebroken en de gronden aan het polderbestuur verkocht. Het boek zelf vindt u in de openbare bibliotheek van onze gemeente. De archieven van de Borgerweertpolder vindt u in het Rijksarchief te Beveren-Waas.
De Suikerdijk zelf liep van fort Burcht (bestaat niet meer)naar het Laarfort (stond ongeveer ter hoogte van tramhalte Verbrandendijk) en zo verder naar de Blokkersdijk. Dit systeem moest o.a. meehelpen om de Borgerweertpolder te beschermen. Een stukje van de Suikerdijk kan u nu nog volgen langs het fietspad aan het Vlietbos naar de Vlietbrug te zwijndrecht. Het fietspad langs de Burchtse Weel loopt over het begintraject van de Suikerdijk.
Laatst bewerkt 9 jaren 11 maanden geleden doorSchaekers Mireille.
  • Schaekers Mireille
Meer
9 jaren 11 maanden geleden #3 door Schaekers Mireille
Beantwoord door Schaekers Mireille in topic Familie Claessens Burcht
Voor uw opzoekwerk over 't Hoefijzer (café in de Borgerweertpolder): hebt u al eens de Staten van Goed Zwijndrecht-Burcht in het Rijksarchief van Beveren-Waas ingekeken? In deze documenten werden de inventarissen van sterfhuizen opgetekend om de erfenissen te regelen. Er werd een boedelbeschrijving in opgenomen, wie de erflater was, wie de erven waren, wie eventueel de voogden van de erven waren en ook de namen van de ouders/voogden van de erflater werden beschreven. Laat u bij het lezen wel even helpen want het systeem van noteren van degene die deze Staten van Goed opstelde is niet al te duidelijk.
Hebt u ook Geopunt al eens bekeken om de juiste plaats van 't Hoefijzer te lokaliseren? Meer uitleg hierover vindt u op de voorpagina van deze website.
Nog veel succes!
  • Desmet
  • Onderwerp Auteur
Meer
9 jaren 11 maanden geleden #4 door Desmet
Beantwoord door Desmet in topic Familie Claessens Burcht
Bedankt Mireille voor je snelle reactie!
Mijn vraag was inderdaad niet zo duidelijk. Ik ben niet zozeer op zoek naar gegevens van de familie Claessens, die heb ik inderdaad uit de archieven en dankzij jullie ken ik computer 1 van de Bib.
Ik zit momenteel in +/- 1689, Jean Baptiste Claessens, geboren in Rupelmonde en gehuwd in Burcht. De tak waar ik van afstam is in Burcht gebleven tot ong.1900. Mijn overgrootmoeder Leontine, vader Leopold en broer Jan zijn naar Antwerpen verhuisd. De jongste broer, Camille is bij grootmoeder Duym in Burcht gebleven en is daar gehuwd (1911) met Honorina Sylvia Duerinck. Wat ik vooral hoop te vinden via dit forum zijn afstammelingen van dit gezin.
Bijzondere wetenswaardigheden heb ik terug gevonden in de boeken 'Geschiedenis van Zwijndrecht en Burcht:
- Burcht telde bijna geen vissers, de visserij leek voorbehouden voor de familie Claessens;
- Jean Baptiste Claessens hield een herberg 'thoefyser',een voormalige redoute aan de rand van de Borgerweertpolder (18de eeuw);
- Beroepen Claessens : een burgemeester, scheepsbouwers, enz...
De naam Claessens is verweven met Burcht voor minstens twee eeuwen.
De bijzonderheden over de herberg wil ik zeker nog verder onderzoeken dus alle informatie hierover is meer dan welkom.
  • Schaekers Mireille
Meer
9 jaren 11 maanden geleden #5 door Schaekers Mireille
Beantwoord door Schaekers Mireille in topic Familie Claessens Burcht
Dank u wel voor uw vraag. Helaas is zij iets te algemeen gesteld. Het zou handig zijn als u enkele namen en data zou kunnen toevoegen om een eventuele zoektocht te vergemakkelijken. U kan al zeker terecht op computer 1 van de openbare bibliotheek van Zwijndrecht (Binnenplein 1). Op deze computer kan u de familie Claessens terugvinden in de bevolkingsregisters en de registers van burgerlijke stand van Burcht vanaf halverwege de 19e eeuw tot 1912. Voor persoonsgebonden materie jonger dan 100 jaar (dus ook voor gegevens van de burgerlijke stand en bevolking vanaf 1914) dient u eerst een toestemming te vragen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg, Bolivarplaats te 2018 Antwerpen. Dit is gratis. U stuurt hierna een brief met uw gedetailleerde vraag én een kopie van uw toestemming naar de burgerlijke stand en/of bevolking van de gemeente Zwijndrecht. Het kan zijn dat u hiervoor een kleine vergoeding dient te betalen (voor het opzoekwerk dan). Voor oudere gegevens over de familie Claessens kan u terecht in het Rijksarchief te Beveren-Waas. Mochten er verhalen of wetenswaardigheden boven komen die een bijzondere band met Burcht of Zwijndrecht hebben, dan horen wij dit graag van u om u eventueel ook hierbij verder te helpen. Nog veel succes!
  • Desmet
  • Onderwerp Auteur
Meer
9 jaren 11 maanden geleden #6 door Desmet
Familie Claessens Burcht werd gestart door Desmet
Hallo

Ik ben op zoek naar de familie Claessens in Burcht en hoop via deze weg andere familieleden te vinden zodat we informatie kunnen uitwisselen.

groetjes
Brigitte
Moderators: Super UserSchaekers Mireille
Gemaakt door Kunena