Logo
HEEMKUNDIGE KRING ZWIJNDRECHT BURCHT

Genealogische opzoekingen in Zwijndrecht en Burcht

  • Secretaris
10 jaren 5 maanden geleden #1 door Secretaris
Beantwoord door Secretaris in topic Genealogische opzoekingen in Zwijndrecht en Burcht
Bent u al eens gaan kijken in het Rijksarchief van Beveren? Aangezien de werken aan het nieuwe Rijksarchief van Antwerpen uitlopen, is alles naar daar overgebracht. U kan daar ook 2 gidsen vinden met de bevolkingsregisters van Zwijndrecht en Burcht met de jaren die u vermeld.
  • Super User
Meer
10 jaren 5 maanden geleden #2 door Super User
Beantwoord door Super User in topic Genealogische opzoekingen in Zwijndrecht en Burcht
Het bestuur van de Kring heeft meermaals aan de leden voorgesteld om een werkgroep rond genealogie te beginnen. Dit is totnogtoe nooit van de grond gekomen. We vragen dat iemand van onze leden de kar zou trekken.
Een van de nuttige initiatieven zou inderdaad zijn een soort plaats op te richten waar de lokale genealogen met elkaar gegevens zouden kunnen uitwisselen. Dit kan bv. een aparte rubriek binnen dit gebruikersforum op onze website zijn.
Betreffende het beeld van onze gemeenten in vroegere tijden: dat is nu net waar heemkunde rond draait. In ons archief hebben we talrijke documenten en foto's, die voor onze leden toegankelijk zijn.
  • Desmet
Meer
10 jaren 5 maanden geleden #3 door Desmet
Beantwoord door Desmet in topic Genealogische opzoekingen in Zwijndrecht en Burcht
Stamboomonderzoek is inderdaad een zeer individuele activiteit, ook ik heb het virus te pakken. Er zijn vandaag veel toegangen beschikbaar tot digitale aktes waardoor je van thuis uit veel kan vinden.
Toch zou ik het leuk vinden moest er op jullie website een link zijn waar onderzoekers van familieleden uit Burcht elkaar konden terugvinden om eventueel gegevens uit te wisselen. Buiten de aktes en bevolkingsregisters kunnen we misschien dan ook ons familieverhaal verrijken met foto's of verhalen, dat zijn juweeltjes die je niet in archieven kan vinden.
Mijn overgrootmoeder is geboren 1881 en opgegroeid in Burcht. Ik woon nu zelf ook in Burcht maar het is moeilijk om nu nog een beeld te vormen van het Burcht dat zij kende. Men sprak toen van wijken (wijk Dorp- wijk fort). Weten jullie waar ik hier meer over te weten kan komen?
  • Vincent Deleu
  • Onderwerp Auteur
11 jaren 1 maand geleden #4 door Vincent Deleu
Beantwoord door Vincent Deleu in topic Genealogische opzoekingen in Zwijndrecht en Burcht
We bekijken het nog wel.
Thanks
Vincent
  • Super User
Meer
11 jaren 1 maand geleden #5 door Super User
Beantwoord door Super User in topic Genealogische opzoekingen in Zwijndrecht en Burcht
Is uw vraag hier of het bestuur van de Kring een project "Genealogie" zal opstarten?
Even wat achtergrondinformatie:
We hebben een aantal leden die reeds wat ervaring hebben in familiekunde, bijvoorbeeld door het opzoeken van de stamboom van hun eigen familie. Er zijn ook goede initiatieven van bv. het VVF (Vlaamse Vereniging voor Familiekunde); zij organiseren regelmatig cursussen over manieren van opzoeken, het ontcijferen van oud schrift, ed.
We hebben de vraag naar interesse gesteld op twee ledenvergaderingen. Daar is nogal terughoudend op gereageerd. Er bleek wat interesse voor enkele concrete situaties, maar niet voor een georganiseerde projectgroep.
In contrast met andere heemkundige activiteiten is genealogie op onze schaal een zeer individuele activiteit. Een projectgroep zou dus over technieken en ervaringen kunnen gaan, maar niet zozeer om samen stambomen op te stellen van eigen families.
Je bent uiteraard welkom om dit onderwerp terug op de agenda van de volgende ledenvergadering te plaatsen (verwacht eind april).
Chris
  • Vincent Deleu
  • Onderwerp Auteur
11 jaren 1 maand geleden #6 door Vincent Deleu
Beantwoord door Vincent Deleu in topic Genealogische opzoekingen in Zwijndrecht en Burcht
Zit hier al schot in de zaak ?
B)
Moderators: Super UserSchaekers Mireille
Gemaakt door Kunena