Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Sleutelshof

Sleutelshof 11 feb 2020 15:21 #1

• Van den Bergh
  • Van den Bergh's Profielfoto Onderwerp Auteur
Als beheerder van de Traditiezaal van 11 Bataljon Genie en lid van de Heemkundige Kring Zwijndrecht Burcht probeer ik al een hele tijd een en ander te onderzoeken of het pand kan worden gerenoveerd door de Genie en desgevallende met andere stakeholders. Zo heb ik al wat afgetoetst bij stafleden en diensten van 11 Genie, vragen gesteld aan de burgemeester van Zwijndrecht en bevoegde schepen. Ook heb ik mijn intenties kenbaar gemaakt bij het bestuur van de heemkundige kring. Bij Defensie lijkt me niet direct gewonnen voor een renovatie, ook al heb ik er interessante voorstellen rond. Met andere woorden, vooral acties die niet uit een afzonderlijk budget moeten gepuurd worden, maar binnen vorming, opleiding en oefeningen kunnen worden uitgevoerd.
Over dit alles wil ik graag van gedachten wisselen en zien of er een gezamenlijk standpunt kan worden ingenomen… en misschien gezamenlijk actie ondernemen..
In ieder geval zou het mooi zijn dat zowel de gemeente, de bevolking als Defensie hier voordelen zal uit kunnen halen.

Re: Sleutelshof 10 mei 2013 13:55 #2

• Cynthia Owens
  • Cynthia Owens's Profielfoto Onderwerp Auteur
Re: Bakkersveer. Ik heb gisteren met Marc Van Moer op een feestje gesproken. Hij zegt dat Het Bakkerveer vroeger zijn woonhuis was, maar hij heeft het 5 jaren geleden aan Argex verkocht. Het zit dus nu in het bezit van Argex.

Re: Sleutelshof 31 mrt 2013 11:28 #3

Ik heb de schepen van ruimtelijke ordening gecontacteerd. We kregen de naam van een contactpersoon die we binnenkort kunnen aanspreken voor informatie. Voorlopig willen we dit contact beperkt houden tot het bestuur van onze Kring. Uw vraag over het Sleutelshof staat bovenaan ons verlanglijstje.
We houden u zeker op de hoogte.
Chris

Re: Sleutelshof 26 mrt 2013 09:07 #4

• Cynthia Owens
Is er wat nieuws?

Re: Sleutelshof 18 dec 2012 18:34 #5

• Anoniem
  • Anoniem's Profielfoto Onderwerp Auteur
Beste Cynthia,

ik heb gisteren een gemeenteraadslid gecontacteerd met je vragen over Backersveer en Sleutelshof. Hij heeft tot nu toe geen weet van een eventueel renovatiedossier of aanvraag voor andere werken op deze eigendommen. Vanaf 01.01.2013 wordt de nieuwe schepen van infrastructuur Aart Van Der Donck. Misschien moeten we hem dan zo gauw mogelijk polsen over de toekomst van deze 2 historische gebouwen. Nog even geduld dus maar hou alstublieft je oren open. De informatie kan van belang zijn.

Re: Sleutelshof 15 dec 2012 19:57 #6

• Cynthia Owens
Ik heb pas vandaag met iemand gesproken die daar jaren heeft gewoond (namelijks Winnie van de bloemenwinkel op de Pastoor Koplaan). Haar broer woonde daar tot een tijd geleden, en het leger heeft hem buiten het huis gezet. Volgens Winnie is de plan nu om het huis leeg te laten staan tot het zo versleten is dat het afgebroken moet worden. Dan kan het grond verkocht worden. Kan iemand achterkomen of dit waar is? Want dat zou een enorme schande zijn.

In de jaren 70 en tachtig was mijn familie heel actief in de Fishkill Historical Society (Amerikaanse versie van een heemkundige kring. Zie: http://www.fishkillhistoricalsociety.org/) in Fishkill, NY. Die heeft ook een historisch huis, het Van Wyck Homestead gered van de sloophamer. Het huis staat er nog steeds en dient als thuis voor het Fishkill Historical Society and Museum.

Ik vraag me af, of wij hetzelfde niet kunnen doen? Kunnen wij subsidies krijgen voor het aankoop en restauratie van een historisch gebouw? Zou dit huis geen perfect thuis zijn voor de HKZB?
Moderators: Super UserSchaekers Mireille
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden
Adres van onze vereniging: Heemkundige Kring Zwijndrecht Burcht, Kaaiplein 29, 2070 Zwijndrecht. E-mail: info@heemkundezb.be