Welkom, Gasten

Onderwerp: Foto van de maand: September 2016 (Vrijwillige brandweer Burcht)

Foto van de maand: September 2016 (Vrijwillige brandweer Burcht) 26 aug 2016 10:05 #1

Graag uw opmerkingen en andere interessante informatie over de vrijwillige brandweer van Burcht.
We willen graag dit onderwerp verder uitdiepen tot een artikel voor een volgend jaarboek. We willen ook het verhaal van Zwijndrecht erbij!

Foto van de maand: September 2016 (Vrijwillige brandweer Burcht)

Klik op Antwoord (niet op Antwoord onderwerp!)
Laatst bewerkt: 26 aug 2016 10:07 door Super User.

Foto van de maand: September 2016 (Vrijwillige brandweer Burcht) 31 aug 2016 18:25 #2

• Anoniem
  • Anoniem's Profielfoto
Rond WO1 was er ook nog een (ander) vrijwillig brandweerkorps in de cement- of de guanofabriek. Hun materiaal en hun gestalsterkte was gekend bij burgemeester en schepenen.
De brandweerwagen van het Zwijndrechtse korps stond tot al zeker tot einde van de jaren '70 op de kleine koer van het Oude Gemeentehuis.
B)

Foto van de maand: September 2016 (Vrijwillige brandweer Burcht) 23 sept 2016 11:51 #3

• Jan Van Pelt
  • Jan Van Pelt's Profielfoto
Hier nog wat meer informatie betreffende de Burchtse brandweer.
In bijlage 1 een foto van Leon Van Hal (1912-1990). Hij was bakker op de Heirbaan, maar ook pompier. In de oorlog heeft hij na een bombardement een zekere "Magda De Schepper" van onder het puin gehaald. Jaarlijks werd er 2 dagen gesmeerd en in de bakkersoven werd vlees klaar gemaakt in de oven voor wel +/- 80 personen (dixit zijn zoon Frans).
In bijlage 2 een foto van een uitstap naar zee. 2° van rechts is Emiel Bettens, verder zijn echtgenote en daarnaast met bril mijn schoonvader Omer De Maeyer. Dit moet in de jaren 50 geweest zijn. Mijn schoonvader noemde zich ook hoofdman van de brandweer. (Dacht ik???)
Bijlage 3 is een kopij uit een schriftje waar mijn schoonvader de kosten/baten bijhield van de smeerfeesten van 18/1/1969 en 17/1/1970. Omer De Maeyer was toen ziek en had tijd om zich daar mee bezig te houden. Spijtig genoeg is hij eind 1970 overleden. Het boekje is in mijn bezit en mag u hebben. Waar moet ik het afgeven?
Mijn vader, Karel Van Pelt, was ook lid, ik denk dat hij niet echt actief was, alleen denk ik dat dit wat uit eigen belang was om zijn Meubelfabriek te beschermen. Zo herinner ik mij als kleine snaak een oefening, met de Burchtse pompiers, op de fabriek met een motorwaterpomp van Van Pelt. Mij is bijgebleven "het druk doen" alles moest in ijltempo gaan, met als probleem dat men de motor van de pomp niet gestart kreeg.
Bijlagen:

Foto van de maand: September 2016 (Vrijwillige brandweer Burcht) 18 okt 2016 14:39 #4

• Jan Van Pelt
  • Jan Van Pelt's Profielfoto
Hier nog een oude groepsfoto van de pompiers voor het gemeentehuis van Burcht.
Verschillende personen komen voor op de andere reeds bekende foto's.
Het jaar van opname is mij onbekend.
De foto is in mijn bezit en kan steeds aan de Heemkundige Kring afgestaan worden.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 15 nov 2016 11:18 door Super User.
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Adres van onze vereniging: Heemkundige Kring Zwijndrecht Burcht, Kaaiplein 29, 2070 Zwijndrecht. E-mail: info@heemkundezb.be